The plan is to take our humble 'Scarlett' through the Golden Gate and turn left.... no schedule... just sail. Jump from port to port travelling through Mexico and Central America. In Panama, we will cross the Canal to the warm waters of El Caribe. Once we tire from too many Mojitos in Cuba, good Reggae in Jamaica and the white sands of the Virgin Islands, we might be brave enough to jump the big pond and sail to Gibraltar. Can we make it? Follow us and we will find out together… until the next WiFi

La idea es abordar nuestra humilde 'Scarlett' pasar por debajo del Golden Gate y doblar a la izquierda... sin itinerario… solo navegar. El destino, ir de puerto en puerto viajando por México y América Central. En Panamá cruzaremos el Canal hasta las cálidas aguas de El Caribe. Una vez satisfechos de tanto Mojitos en Cuba, buen Reggae en Jamaica y las blancas arenas de las Islas Vírgenes, quiza nos animemos a saltar el charco y navegar a Gibraltar. ¿Lo lograremos? Síguenos y lo descubriremos juntos ... hasta el proximo WiFi


Monday, March 6, 2017

Skipper's corner


Hi everyone, I’m Ricardo Scarlett’s Skipper.  This is my first time writing in the blog and I’m not even close to be as a good writer and as funny as my wife Helena and my son Dax but I want to add some technical information for those that might be interested.
Scarlett is a 40 foot Canadian Sailcraft designed by Tony Castro built in 1986. She is considered an ocean racer. She is a light weight (17,000 lb, 7,711 Kg) displacement fin keel boat. Her keel is made of solid lead, (7,500 lb, 3,402 Kg). Her LOA  (length over all) is 39’4” (11.96 m), LWL (length at water line) is 32’8” (9.96 m). The beam is 12’8” (3.86 m) and draft is 6’7” (2.01 m). Her hull is made of solid fiberglass and a plywood cored deck.

Canadian Sailcraft line drawing
Dibujo linear de un Canadian Sailcraft
The engine, not the original one, is a 15 year old 3 cylinder Yanmar with approximated 47 HP. It pushed the boat at a good 6 Knots of speed @ 2500 RPM, and it uses approximated 2/3 of a gallon an hour. It allows us to motor approximately 2 days with a tank of fuel. Very efficient engine as you can see.
When we bought her, the electronic instruments were outdated and not in good working conditions so in preparation for our trip we bought a new set of Raymarine instruments. The equipment consisted of a Radar, a combination of depth, wind speed and direction and knotmeter, a really nice autopilot nicknamed “Gaston” (according to Helena the best thing in the boat has), and a MFD with GPS and dynamic maps. To increase our visibility, we also installed a Vesper transponder AIS. We changed the VHF radio for a new radio with AIS plotter screen. All these instruments work together with the MFD showing the AIS targets and speed size, distance to us and bearing which it becomes very useful specially in heavy traffic areas.

Photo: Raymarine instruments (will include later) /Instrumentos Raymarine

The link (Click here to track Scarlett) at the beginning of each blog that takes you to a map with our location  is produced by and Iridium Go, a satellite communicator that interphases with our cell phones that allows us text messages and make limited phone calls.  It also tracks our position updating it every hour.
One of the most expensive pieces of equipment we got is the one we hope never have  to use, a Winslow 6 person offshore life raft.
Winslow offshore life raft
Balsa salvavidas Winslow
In order to be able to go to land when we are anchoring or attached to a mooring buoy, we got Scarlett Junior an Achilles 10’ (3 m) aluminum bottom RIB, and a 9.9 HP Mercury outboard.  
More to come later…


Hola a todos, soy Ricardo el skipper de Scarlett. Esta es la primera vez que escribo en el blog y no so tan buen escritor ni tan divertido como mi Helena y Dax, pero quiero añadir algo de información técnica para aquellos que esten interesados.
Scarlett es un Canadian Sailcraft de 40 pies diseñado por Tony Castro construido en 1986. Es considerada un barco océano de carrera. Es de peso ligero (17.000 libras, 7.711 kilogramos) con quilla tipo fin. Su quilla está hecha de plomo sólido, (7.500 libras, 3.402 kilogramos). Su eslora es 39'4 "(11.96 m), eslora de flotacion es 32'8" (9.96 m). La manga es de 12'8 "(3,86 m) y el calado es de 6'7" (2,01 m). Su casco está hecho de fibra de vidrio sólida con nucleo de madera.
Foto: Dibujo linear de un Canadian Sailcraft
El motor fue cambiado 15 atras por un Yanmar de tres cilindros con aproximadamente 47 HP. Mueve al barco a una velocidad de 6 nudos a 2500 RPM, y gasta aproximadamente 2/3 de galón (2.5 litros) por hora. Nos permite andar aproximadamente 2 días con un tanque de combustible.
Los instrumentos electrónicos que vinieron con el barco eran viejos y no andaban muy bien, así que en preparación para nuestro viaje los reemplazamos por un grupo de instrumentos Raymarine. El grupo consistió de un radar, una combinación de profundidad, velocidad y dirección del viento y un medidor de velocidad, un piloto automático apodado "Gaston" (según Helena lo mejor que tiene el barco), y un display multifuncional (MFD) con GPS y mapas dinámicos. Para aumentar nuestra visibilidad, también instalamos un transponder Vesper AIS. Cambiamos la radio de VHF por una nueva con pantalla AIS. Todos estos instrumentos trabajan juntos con el display multifunctional mostrando en el AIS los objetivos con el tamaño, la velocidad, la distancia que se encuentran con respect a nosotros que es muy útil especialmente en las zonas de mucho tráfico.
Foto: Instrumentos Raymarine 
El link (Click aquí para rastrear a Scarlett) al principio de cada blog que te lleva a un mapa con nuestra posicion es producido por Iridium Go, un comunicador vía satélite que interfase con nuestros teléfonos celulares que nos permite mensajes de texto y hacer llamadas telefónicas. También rastrea nuestra posición I la ajusta en el mapa cada hora.
Una de las piezas más caras de equipo que tenemos es una que esperamos nunca tener que usar, una balsa salvavidas oceánica para 6 personas fabricada por Winslow.
Foto: Balsa salvavidas oceánica Winslow
Con el fin de poder ir a tierra cuando estamos anclados o atados a una boya de amarre, conseguimos un gomon Achilles de 10 '(3 m) de fondo de aluminio RIB, y un 9.9 HP Mercury fuera de borda al que bautisamos Scarlett Junior.
Más por venir en proximos posts ...


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